HTML

Az erdőértékelés.blog.hu-ról :

Az ingatlanügyek sokszor zűrösek, és a külterületi ingatlanokkal kevesen foglalkoznak. Főleg, ha erdőről van szó!
Itt nyíltan, érthetően, mégis szakmailag helyesen szólunk. Erdőértékelési tippek, segédletek, Kárértékelési megoldások, birtokügyek: minden ami erdő, közgazdaságtan és jog. Egy(pár) erdőmérnök (erdő- és kárértékbecslő) naplója.
Gondolkodjunk együtt! Éredemes-e egy szakértőnek az 50-100 ezerr fortintos díjat kifizetnem? HA az erdőmet - mondjuk - egy-két millóval többért el tudom adni, azt hiszem ez nem kérdés. Nálunk megtalálhatja a megbízható szakértőket, akik helyileg is közel vannak!
Tovább...

Naptár

október 2017
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Utolsó kommentek

Agrároldal

Stat


Stat>>>

Az Erdőtörvény módosításának előzményei

2008.07.20. 02:08 erdokerulo

Az Erdőtörvény megújítása - elvek

 A nemzetközi és az uniós erdészetpolitikai célkitűzések az élet minőségének javítása érdekében egybehangzóan a fenntartható erdőgazdálkodás megvalósítását fogalmazták meg, amely hozzájárul a szegénység felszámolásához, a környezet degradációjának megállításához, a tiszta ivóvíz és a megfizethető energia biztosításához. A fenntartható erdőgazdálkodás ilyen sokrétű hatása annak köszönhető, hogy valamennyi erdő három, egymástól elválaszthatatlan alapfunkcióval rendelkezik, egyszerre tölt be környezeti, gazdasági és társadalmi szerepet.

Az Európai Unió szintjén az erdészeti politikák összehangolására 1998-ban egy közös Erdészeti Stratégia született, majd ennek megvalósítására - a legfontosabb beavatkozási területek meghatározásával - az Európai Bizottság 2006. június 15-én fogadta el a 2007-2011. évekre szóló Erdészeti Akciótervet. A fentiekben megfogalmazottak betartását az EU tagországoknak nemzeti erdőprogramjaikban kell garantálniuk. Hazánkban a Nemzeti Erdőprogramot a 2006-2015 közötti időszakra a kormány 1110/2004. (X. 27.) számú rendeletében fogadta el. A Nemzeti Erdőprogrammal egy nemzeti szintű, átfogó, ágazatok közötti és ismétlődő politika-tervezési folyamat valósul meg, amelyben 10 területen kívánunk fejlődést elérni:

Állami erdőgazdálkodás fejlesztése

Olyan tulajdonosi, kezelői, intézményi szervezet kialakítása szükséges, amely hosszú távon biztosítja az állami erdővagyon közcélú szolgáltatásainak elérését a lakosság számára.

Magán-erdőgazdálkodás fejlesztése

A magán-erdőgazdálkodás tőke- és eszközszegénységének csökkentésével, a jelenleg nem művelt területen az erdőgazdálkodási tevékenység beindításával az ország területének 9 %-án a környezeti állapotban, a foglalkoztatásban jelentős javulást kell elérni.

Vidék- és területfejlesztés, erdőtelepítés, erdőszerkezet-átalakítás

Az agrárátalakulás során felszabaduló területek erdősítése növeli a nemzeti erdővagyont, munkalehetőséget teremt, és folyamatos foglalkoztatást biztosít, továbbá hozzájárul a vidéki turizmus fejlesztéséhez és javítja a vidéki élet minőségét.

Jelenleg az ország erdőterülete 2. 000 000 ha, amelynek a klímaváltozásra gyakorolt hatásai közül kiemelendő a szénmegkötő képesség. Az erdőben megkötött széndioxid után várhatóan évente több milliárd forintos nemzeti bevétel is keletkezik a 2008-2012-es kereskedési időszakban. Szerintetek hogy viszonyul ehhez az erdők értékelése? Szerintem nagyon is relevánsan érinti a kérdéskört.

Természetvédelem az erdőkben

A természeti értékek és területek védelmét, az erdők biológiai sokféleségének megőrzését nem lehet kizárólag védetté nyilvánított objektumokra (pl. fajokra, élőhelyekre, területekre) korlátozni, hanem az erdei ökoszisztémák természetközeli erdőgazdálkodási módszerekkel történő általános védelmét, kezelését kell megvalósítani.

Modern erdővédelem

Az erdők jelentős szerepet töltenek be a talajképződésben és a talajok védelmében. Az ország közel egyötödét borító erdők alatt minimális, vagy egyáltalán nincs is erózió. Ezáltal a jelenlegi erdők évi 32 millió tonna termőtalaj pusztulását akadályozzák meg. A laza talajú alföldi térségekben lévő 465 ezer hektár erdő a defláció és az elsivatagosodás elleni védelemben játszik jelentős szerepet.

A fenntartható vadgazdálkodás

A jövő vadgazdálkodását mindenek előtt a természetes populációkra kell alapozni, a zárttéri vadtartás csak kiegészítő szerepet tölthet be az eredményesebb vadásztatás érdekében.

Racionális fahasznosítás

Ökológiai és gazdasági szempontból is alapvető nemzetgazdasági érdekünk az újratermelhető, környezetbarát faanyag felhasználásának fokozása, így a faanyag ipari és társadalmi hasznosításának javítása az egész Program egyik meghatározó eleme.

Az erdészeti igazgatás feladatai

Az erdészeti igazgatás munkáját úgy kell fejleszteni, hogy az állami akarat érvényesítése során az adott pillanatban jelentkező társadalmi és szakmai elvárásokat is maximálisan figyelembe vegye.

Kutatás, oktatás és termelésfejlesztés

A kutatás és oktatás fejlesztése kihat a Program megfelelő tudományos megalapozására és a gyakorlati megvalósítás előfeltétele. A termelésfejlesztésre gyakorolt hatása miatt a kutatás és oktatás kiemelt a programon belül.

Ember-erdő viszonyának javítása érdekében hatékony kommunikáció az erdőről

Be kell mutatni a tartamos erdőgazdálkodás környezetbarát hatásait, az erdő szolgáltatásainak pozitív hozzájárulását a környezeti állapothoz és a társadalomi igények kielégítéséhez. Az erdő felértékelése itt is fontos szerepet kap - lásd az immateriális javak erdőértékelését, amit viccesen csak "madárfütty értékelés"-nek hívnak némely "szakmai" kommentárok. Az erdészeti marketingben a Nyírerdő Zrt. elöl jár. Lásd még az erdészeti Vándorgyűlésen elhangzott előadást: Tölgyfa G. (NYÍRERDŐ Zrt.) - Juhász L. (NYÍRERDŐ Zrt.): Nagyvárosok rekreációs igényei a már megvalósult közjóléti fejlesztések tükrében

A Nemzeti Erdőprogramban meghatározott célok elérése érdekében jelenleg az alábbi meghatározó folyamatokról beszélhetünk.

Az erdészeti támogatási rendszer átalakítása


A fenntartható erdőgazdálkodást, az erdők védelmi, közjóléti szolgáltatásainak egyre magasabb színvonalú biztosítását segíti elő az erdészeti támogatási rendszer, amely egyben az erdészeti ágazat irányításának egyik fontos eszköze is. Az Új Magyarország Vidékfejlesztési Programban 1 300 milliárd forint felhasználását fogadta el az unió. A program keretében a teljes erdészeti ágazat, azon belül is kiemelten a magán-erdőgazdálkodás minden eddiginél nagyobb támogatási forrásokhoz jut.

Az intézkedések közül kiemelkedő szerepet kap továbbra is az erdőtelepítés, emellett azonban fokozott figyelemmel fordulunk a meglévő erdők fenntartása felé is. Új támogatási lehetőségként jelentkezik majd az erdő-környezetvédelmi program, amely a folyamatos erdőborítás kialakítását támogatja, az erdőszerkezet átalakítás, amely az idegenhonos fafajokból álló erdők őshonos fafajú erdőkké történő átalakítását szolgálja, valamint a Natura 2000 erdőkben folytatott gazdálkodás támogatása. Jelentős lesz még a közjóléti beruházások, és az erdőt érő károsítások (erdőtűz, aszály, árvíz) okozta károk helyreállításának támogatása is.

Nagyon fontosak továbbá az erdőgazdálkodás versenyképességét javító intézkedések, amelyek közül kiemelésre érdemes az erdészeti gépvásárlás, útépítés, infrastruktúra fejlesztés, valamint az erdészeti szaktanácsadás.


Erdőtörvény módosítása


Az erdőtörvény módosítására vonatkozó konkrét jogszabályalkotás megkezdődött, amelynek eredményeként reményeink szerint 2008. I. félévben az Országgyűlés által elfogadott megújult erdőtörvényünk lesz. Ez az előkészítő munka kisebb-nagyobb megszakításokkal 2005. óta tart, amelybe az érdekeltek legszélesebb körét igyekeztünk bevonni, és ezt a gyakorlatot a közeljövőben is alkalmazni kívánjuk.

Benedek Fülöp írása nyomán készült a hír. (Forrás)

1 komment

Címkék: eu euró európa költségvetés támogatás kárérékelés erdőértékelés.blog.hu állami erdőgazdaságok magánerdőgazdálkodók erdőértékelési finanszírozás megosz értékbecslés termőföld magánerdő kárértékelés hektár nyírerdő erdő felértékelés erdő értékelés

A bejegyzés trackback címe:

http://erdoertekeles.blog.hu/api/trackback/id/tr66576220

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

erdokerulo 2008.07.21. 00:44:42

"reményeink szerint 2008. I. félévben az Országgyűlés által elfogadott megújult erdőtörvényünk lesz."
Sajnos, ez csak terv maradt...